
SKUTECZNA KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Celem warsztatu jest skutecznej komunikacji. Uczestnicy będą mieli okazję poznać i zastosować w praktyce reguły właściwej komunikacji, identyfikować i pokonywać bariery utrudniające komunikację oraz zdobyć umiejętność wykorzystywania tej wiedzy w relacji z innymi. Komunikujemy się by informować, wyjaśniać, motywować, wspierać, negocjować. Niezależnie od celu, porozumiewanie się stanowi podstawę naszych relacji międzyludzkich. Zarówno na gruncie prywatnym, jak i zawodowym, słuchanie, konstruktywne prowadzenie dyskusji czy asertywne wyrażanie własnego zdania to umiejętności konieczne, aby kontaktować się z innymi i odnosić sukcesy. Sprawny odbiór i nadawanie komunikatów, spójność treści i formy, zgodność tego, co chcemy powiedzieć z tym, co rzeczywiście mówimy - to elementy nad którymi warto popracować, by działać naprawdę skutecznie. Nasze szkolenie to sposób na doskonalenie własnych umiejętności na każdym z etapów komunikacji tak, by budowanie mostów między ludźmi było łatwiejsze, relacje udane, a praca wykonywana efektywnie.
Profil uczestników
Szkolenie skierowane jest do, wszystkich osób, które chcą poznać zasady i reguły skutecznej komunikacji. Przedstawia konstruktywne sposoby komunikowania się w organizacji. Jak komunikować się i prezentować swoje stanowisko w sposób jasny, czytelny i efektywny. Uczy także, jak efektywnie wykorzystać komunikację do zdobycia przewagi w kontaktach interpersonalnych z innymi ludźmi, partnerami, klientami.
Cele szkolenia
- poznanie zasad komunikacji niewerbalnej, werbalnej, wokalnej
- poznanie sposobów rozpoznawania potrzeb i preferencji rozmówcy
- poznanie psychologii rozmówcy i jej różnych typów
- umiejętność dobierania sposobów obsługi do preferowanego stylu klienta/rozmówcy
- poznanie motywacji różnych typów klientów, nabycie umiejętności inicjowania profesjonalnego kontaktu z klientami
- nabycie umiejętności mówienia językiem korzyści
- nabycie wiedzy o argumentacji i komunikacji perswazyjnej w celu zwiększenia swojej skuteczności
- zwiększenie efektywności komunikacyjnych w rozmowach sprzedażowych i posprzedażowych oraz przy obsłudze klientów.
Program szkolenia
1. Wstęp: zawarcie kontraktu, przedstawienie programu warsztatu uczestnikom, zapoznanie się uczestników ze sobą (zabawa integracyjna np. Drzewo, Co nas łączy.) |
60 min. |
2. Wprowadzenie do problematyki - Komunikacja interpersonalna – czym jest, w jaki sposób przebiega proces komunikacji interpersonalnej Ćwiczenie (uczestnicy w grupach przygotowują kolaż na temat tego, z czym kojarzy im się komunikacja), mini wykład (nadawca, odbiorca etc.). |
60 min. |
3. Bariery w komunikacji – co nam przeszkadza w skutecznym komunikowaniu się Ćwiczenie w grupie (głuchy telefon albo podobne), dyskusja grupowa, wypisanie barier (burza mózgów), mini-wykład (rodzaje barier). |
60 min. |
4. Zabawa aktywizująca |
15 min |
5. Zasady dobrej komunikacji – co nam pomaga w skutecznym komunikowaniu się
Mini wykład, praca w grupie (przygotowanie listy cech dobrego rozmówcy)
Mini wykład, omówienie przećwiczenie w grupach (prowadzący czyta zdanie, grupa stara się ułożyć do niego parafrazę/klaryfikację)
Mini wykład, dyskusja na forum i rozmowa na temat rodzajów pytań. Uczestnicy w parach ćwiczą stosowanie pytań otwartych i zamkniętych. |
100 min |
Przerwa |
30 min |
6. Prawidłowa informacja zwrotna, Komunikat „ja”
Mini wykład, ćwiczenia w grupach 2-3 osobowych (zamiana zdań „ja” na komunikat „ty”) |
60 min. |
7. prawidłowa informacja zwrotna: komunikat FUO Mini wykład, analiza doświadczenia i ćwiczenie (uczestnicy przypominają sobie sytuację, w której chcieliby zastosować komunikat typu FUO, a następnie formułują informację zwrotną zgodnie z zasadami FUO, chętne osoby odgrywają na forum scenki) |
60 min. |
8. Podsumowanie dnia Dyskusja w grupie |
20 min. |
|
|
Dzień II 1. Wstęp, zabawa energetyzująca |
30 min |
2. Komunikacja niewerbalna – rola mowy ciała w procesie komunikacji
Ćwiczenie (podzielenie grupy na pary, które następnie przedstawiają określone scenki w formie niewerbalnej – np. szef strofuje pracownika), dyskusja grupowa.
gestów, mimiki twarzy, pozycji ciała, kontaktu wzrokowego, tonu głosu w kontaktach interpersonalnych. Rozmowa na temat wieloznaczności komunikatów niewerbalnych.
Mini wykład, ćwiczenie w grupach (5 grup, każda przygotowuje scenki, w którym przedstawiają 2-3 sytuacje posługując się komunikatem pozawerbalnym. Pozostałe grupy rozszyfrowują komunikat.), dyskusja i podsumowanie. |
120 min. |
3. Model komunikacji Von Thuna – płaszczyzny wypowiedzi i rodzaje „uszu” Mini wykład, test, ćwiczenie grupowe (uczestników dzielimy na 4 grupy, każda z grup jest innym uchem – obserwują scenki odgrywane przez pary na środku i każde z „uszu” mówi, co słyszało w danej sytuacji), analiza sytuacji (uczestnicy otrzymują 2-3 scenki, a następnie w grupie wspólnie je analizują). |
60 min. |
Przerwa |
30 min |
4. Komunikacja w rozmowie z klientem zewnętrznym Mini wykład, dyskusja grupowa. Ćwiczenie: para wychodzi na środek, pozostali uczestnicy obserwują scenkę odgrywaną na środku i starają się wychwycić elementy werbalne/niewerbalne. Następnie sesja informacji zwrotnych. Informacje zwrotne formułowane zgodnie z zasadą FUO. |
150 min |
5. Zamknięcie treningu – zaplanowanie dalszych działań Informacja zwrotna do prowadzącego, podsumowanie szkolenia. |
60 min |
Metody i techniki wykorzystywane podczas szkoleń
- mini wykład (Power- Point)
- ćwiczenia w grupach
- praca indywidualna
- nagrywanie Video i analiza zachowań
- odgrywanie ról
- dyskusja moderowana
- testy diagnostyczne
-wykład interaktywny
Miejsce i warunki szkoleniowe
Szkolenie w siedzibie organizatora w przypadku szkolenia otwartego.
Miejsce szkolenia zamkniętego może odbyć się w siedzibie organizatora bądź w innym miejscu wskazanym przez klienta
Ilość miejsc - do 16 osób
Cena szkolenia za 2 dni
- Szkolenie zamknięte - Koszt 8000 zł za całość szkolenia.
- Szkolenie otwarte - 1600 zł - klient indywidualny.
- Cena zawiera: certyfikat uczestnictwa w szkoleniu, materiały piśmiennicze, materiały szkoleniowe.
- 2 przerwy kawowe z ciasteczkami.
- Lunch.
Uwaga!!! – Proponowane programy szkoleń mogą ulec zmianie w zależności od przeprowadzonej analizy potrzeb szkoleniowych oraz poziomu oczekiwań grupy uczestników!